Crnogorski
English available languages
Komesari Hah i Bulc organizovali su u Briselu susret šest predsjednika vlada sa Zapadnog Balkana. Sastanak u Briselu je zasnovan na Ministarskom zasijedanju WB6 o osnovnoj regionalnoj saobraćajnoj mreži. Briselski sastanak potvrdio je sporazum o glavnoj mreži kroz zajedničku izjavu i na njemu se raspravljalo o konkretnim mjerama koje bi pomogle u implementaciji osnovne saobraćajne mreže.
Zajednička izjava predsjednika vlada WB6 o osnovnoj regionalnoj saobraćajnoj mreži i prioritetnim projektima:
Kao prateći događaj konferencije o Zapadnom Balkanu održanoj u Berlinu 28. avgusta 2014. godine i WB6 sastanaka ministara održanih 23. oktobra i 25. maja u Beogradu i Prištini, mi, predsjednici vlada Zapadnog balkana okupili smo se u Briselu 21. aprila 2015. godine u prisustvu Evropskog komesara za Evropsku susjedsku politiku i pregovore o proširenju, Evropskog komesara za prevoz i generalnog sekretara Savjeta za regionalnu saradnju, usvojili smo zajedničku izjavu u cilju potvrde našeg nastojanja za umreženošću, dobrosusjedske odnose, regionalnu saradnju i evriosku integraciju:
- Pobiljšanje regionalne saradnje i ekonomske stabilnosti je jedna od naših zajedničkih sredstava u cilju sretanja evropskih standarda i ispunjavanja obaveza za pristupanje EU, i proces treba doprinijeti jasnom boljitku naših građana još prije pristupanja.
- Izražavamo našu jaku odlučnost “Berlinskom procesu“, i ostajemo usredsređeni na osiguranju da će sastanak u Beču 27. avgusta 2015. godine postići konkretne rezultate na osnovu specifičnih investicionih projekata.
- Prepoznajemo da je poboljšanje povezanosti u našem regionu kao i sa EU ključni faktor za rast i otvaranje radnih mjesta u Zapadnom Balkanu.
- Prihvatamo da će zajedničke ambicije zahtijevati naš lični angažman i upravljanje.
- Napominjemo da u EU osnovne mreže povezuju sve glavne gradove EU, glavne ekonomske centre i glavne luke EU. Svjesni smo da njihovo proširenje na Zapadni Balkan omogućava širenje političkih i regulatornih reformi i usredsređuje poslove i ulaganja na ključnim koridorima i interkonekcijama.
- Postigli smo sporazum o Osovnoj saobraćajnoj mreži za Zapadni Balkan kao što je naglašeno u priloženoj tabeli. Takođe, željeznički Koridor VIII biće razmotren uključujući sa mogućim finansijskim i pripremnim studijama, detaljnim postrojavanjima, dizajnom i istražnim radovima s ciljem uključivanja u osnovnu mrežu tokom naredne “TEN T” revizije.
- Mi prihvatamo da naši državni Investicioni odbori moraju uspostaviti bez odlaganja projekt cjevovoda za prioritetna ulaganja, jer predstavljaju preduslov za primanje IPA II podrške za sufinansiranje ulaganja.
- Projekat cjevovoda trebao bi odraziti činjenicu da projekti od značaja Energetskoj Zajednici su značajni dio naše agende umrežavanja.
- Preduzimamo da identifikujemo i riješimo bez odlaganja sve relevantne mjere kao što su regulatiorni problemi ili procedure za protok graničnih prelaza, koji mogu doprinijeti momentalne pogodnosti u povezanosti građanima Zapadnog Balkana po razumnim troškovima.
Osnovna regionalna saobraćajna mreža
Indikativno proširenje Osnovne regionalne saobraćajne mreže TEN-T-a (Drumski saobraćaj) | |
Koridor Vc | Bosanski Šamac (BiH) – Doboj (BiH) – Sarajevo (BiH) – Mostar (BiH) – Bijača (Hrvatska granica) |
Koridor VIII | Tirana/Drač (Albanija) – Elbasan (Albanija)- Struga (Republika Makedonija) – Tetovo (Republika Makedonija) – Skoplje (Republika Makedonija) -Deve Bair (Bugarskan granica) |
Koridor X | Batrovci (Hrvatska granica) – Beograd (Srbija) – Nis (Srbija) –Skoplje (Republika Makedonija) – Bogorodica (Grčka granica) |
Koridor Xb | Subotica (Mađarska granica) – Novi Sad (Srbija) – Beograd (Srbija) |
Koridor Xc | Niš (Srbija) –Gradina (Bugarskan granica) |
Put 1 | Debeli Brijeg (granica) – Bar (Crna Gora) |
Put 2 | Podgorica (Crna Gora) – Drač (Albanija) – Fier (Albanija) – Tepelena (Albanija) – Kafa Bota (Grčka granica) |
Put 2a | Gradiška (Hrvatska granica) – Banja Luka (BiH) – Lasva-Travnik (BiH) |
Put 4 | Vršac (Romanian granica) – Beograd (Srbija) – Podgorica (Crna Gora) – Bar (Crna Gora) |
Put 6 | Priština (Kosovo*) –Skoplje (Republika Makedonija) |
Put 7 | Leža (Albanija) – Priština (Kosovo) – Doljevac/Niš (Srbija) |
Indikativno proširenje Osnovne regionalne saobraćajne mreže TEN-T-a (Željeznica) | |
Koridor Vc | Bosanski Šamac (BiH) – Sarajevo – Mostar– Čapljina (BiH) |
Koridor VIII | Skoplje (Republika Makedonija) – Deva Bair (granica sa Bugarskom) |
Koridor X | Sid (Srbija) – Beograd – Nis –Skoplje (Republika Makedonija) –Đevđelija (Grčka granica) |
Koridor Xb | Kelebija (Mađarska granica) – Novi Sad (Srbija) – Stara Pazova/Beograd (Srbija) |
Koridor Xc | Niš (Srbija) – Dimitrovgrad (Bugarska granica) |
Put 2 | Podgorica (Crna Gora) – Drač/Tirana (Albanija) |
Put 4 | Vršac (Rumunska granica) – Beograd (Srbija) – Podgorica (Crna Gora) – Bar (Crna Gora) |
Put 10 | Kruševac (Srbija) – Kraljevo (Srbija) – Priština (Kosovo) – Skoplje (Republika Makedonija) |
Indikativno proširenje Osnovne regionalne saobraćajne mreže TEN-T-a (Rječna plovidba) | |
Koridor VII Dunav | Bačka Palanka – Ram/Nera rijeka- Timok rijeka/Pristol |
Sava rijeka | Hrvatska granica (Sisak) – Beograd |
Tisa rijeka | Mađarska granica – Dunav rijeka |
Indikativno proširenje Osnovne regionalne saobraćajne mreže TEN-T-a (Aerodromi) | |
Albanija | Tirana (TIA/LATI) |
BiH | Sarajevo (SJJ/LQSA) |
Kosovo* | Priština (PRN/LYPR) |
Crna Gora | Podgorica (TGD/LYPG) |
Republika Makedonija | Skoplje (SKP/LWSK) |
Srbija | Beograd (BEG/LYBE) |
Indikativno proširenje Osnovne regionalne saobraćajne mreže TEN-T-a (Morske luke) | |
Albanija | Drač |
Crna Gora | Bar |
Indikativno proširenje Osnovne regionalne saobraćajne mreže TEN-T-a (Rječne luke) | |
BiH | Bosanski Šamac |
BiH | Brčko |
Srbija | Novi Sad |
Srbija | Beograd |
Izvor: EK
Crnogorski
English available languages